ارزیابی تاثیر ساسوبیت بر مشخصات رفتاری و کارایی مخلوط‌های آسفالتی حاوی تراشه‌های آسفالت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزشی راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران

چکیده

استفاده از تراشه آسفالتی در مخلوط­های آسفالتی داغ، موجب کاهش هزینه­ و حفظ منابع طبیعی می­شود. اما قیر موجود درتراشه آسفالت به علت پیر­شدگی دارای سختی بالایی است و کارایی مخلوط را از نقطه نظر اجرا تحت تأثیر قرار می­دهد و بر مشخصات رفتاری مخلوط تأثیر می­گذارد. به کار بردن ساسوبیت راه حلی برای افزایش کارآیی مخلوط­های حاوی تراشه آسفالتی است. این مطالعه به بررسی تأثیر ساسوبیت بر کاهش دمای تراکم، با اندازه­گیری کندروانی قیر تراشه آسفالت در نرخ برش کم و کارایی مخلوط­های حاوی تراشه آسفالت پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان می­دهد، استفاده از ساسوبیت روشی امکان­پذیر و اجرایی برای ساخت مخلوط­های آسفالتی حاوی 25 درصد تراشه آسفالتی است. مقایسه نتایج رده عملکردی قیر­های ممزوج نشان می­دهد، استفاده همزمان از ساسوبیت و تراشه آسفالتی در ساخت مخلوط، ایجاب می­کند که قیر تازه اضافه شده از رده عملکردی پایین­تری برخوردار باشد.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Effects of Sasobit on Characterization and Workability of Asphalt Mixes Containing Reclaimed Asphalt

نویسندگان [English]

  • Faramarz Safazadeh
  • Nader Tabatabaee
Department of Road and Transportation, Faculty of Civil Engineering, Sharif University of Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

Use of Reclaimed Asphalt Pavement in HMA is beneficial by reduction of initial costs. But the higher stiffness of aged binder may lead to workability issues in the field, therefore use of large percentages of RAP impacts the HMA properties. Utilizing Sasobit is a solution to use more RAP at a relatively lower temperature in HMA mixes. This study investigates the effects of 2 percent Sasobit on the reduction of compaction temperature by measuring low shear viscosity and workability of mixtures containing RAP binder. Low and intermediate temperature properties of RAP binder using mix designs were compared to properties of artificially aged binders. Virgin binder was aged in PAV to make artificial RAP binder. Comparison between physical parameters of RAP binder and binder aged in PAV was done and it was found that about 40 hours is sufficient for simulating the aging of RAP binder and making artificially aged binder. Results of this study on artificial RAP show that utilizing Sasobit is a feasible way to make HMA which contain 25% RAP. Utilizing RAP and Sasobit together in a HMA project would lead to select softer virgin asphalt binder with a lower performance grade.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Recycling Reclaimed Asphalt Binder
  • HMA
  • WMA and Mortar
[1]     Hurley G. C and B. D. Prowell. Evaluation of Sasobit® for Use in Warm Mix Asphalt, National Center for Asphalt Technology, NCAT Report 05-06, 2005.
[2]     Kim, H. and S. J. Lee. Rheology of Warm Mix Asphalt Binders with Aged Binders, Construction and Building Materials, No. 25, 2001.
[3]     McDaniel, R. and R.M. Anderson. Recommended Use of Reclaimed Asphalt Pavement in the SuperPave Mix Design Method-Project 9-12, National Academies Press, NHCRP Report 452, 2001.
[4]     Swiertz, D., and E. Mahmoud. Estimating the Effect of RAP and RAS on Fresh Binder Low Temperature Properties without Extraction & Recovery, Transportation Research Record, No. 2208, 2010.
[5]     Mallick, R., E. Bradley, and F.L. Bradbury. An Evaluation of Heated Reclaimed Asphalt Pavement (RAP) Material and Wax Modified Asphalt for Use in Recycled Hot Mix Asphalt (HMA), Transportation Research Record, No. 1998,  2007.
 
[6]     Mogawer, W. S. and A. J. Austerman. Incorporating High Percentages of Recycled Asphalt Pavement (RAP) and Warm Mix Asphalt (WMA) Technology into Thin Hot Mix Asphalt Overlays to be Utilized as a Pavement Preservation Strategy, The 88th Annual Meeting of the Transportation Research Board, 2009.
[7]     Tao, M., and R. B. Mallick. An Evaluation of the Effects of Warm Mix Asphalt Additives on Workability and Mechanical Properties of Reclaimed Asphalt Pavement (RAP) Material, Transportation Research Record, No. 2126, 2009.
[8]     Gudimettla M. and L. A. Cooley. Workability of Hot Mix Asphalt, National Center for Asphalt Technology, NCAT Report 03-03, 2004.
[9]     Carter, A. Development of a Non-Solvent Based Test Method for Evaluation Reclaimed Asphalt Pavement Mixes, Dissertation Submitted to Auburn University, Research Project 930 – 537, 2005.
[10] ASTM D 6307. Standard Test Method for Asphalt Content of Hot-Mix Asphalt by Ignition Method, American Society for Testing and Materials, West Conshohocken. 1999.
[11] Witczak, M. W., and K. Kaloush. Simple Performance Test for SuperPave Mix Design, National Academies Press, NHCRP Report 465, 2002.